Top 5 dingen die u moet weten over het in licentie geven van muziek voor uw filmproject

Of je nu een documentaire of een speelfilm maakt, muziek helpt je om in te spelen op de emoties van je kijkers, in tegenstelling tot andere onderdelen van je film. De juiste muziek kan u helpen de juiste toon van uw film te zetten. Van actiescènes tot romantische scènes, tot het creëren van angst, met muziek kun je verbeteren, zo niet de exacte stemming creëren die je probeert te bereiken. Maar het behalen van de juiste score kan moeilijker zijn dan u denkt. Hieronder vindt u 5 punten waarmee u rekening moet houden voordat u muziek in licentie geeft voor uw filmproject.

Wanneer schakel je de componist in voor je film?

U moet de componist voor uw film zo vroeg mogelijk in het filmcreatieproces overwegen. Ga je een songwriter inhuren om met je hand en hand door de filmcreatie te werken? Ben je van plan om een ​​licentiebedrijf of muziekbegeleider in te schakelen? Ben je van plan een crowdsourcingplatform zoals MusikPitch te gebruiken? Dit zijn zaken die je vroeg moet beslissen, aangezien componisten graag samenwerken en het leuk vinden om zo snel mogelijk met je samen te werken om de perfecte muzikale emotie te creëren. Onderzoek tot slot altijd vooraf wat muzieksamples en presenteer ze aan de door jou gekozen componist om er zeker van te zijn dat ze de soorten geluiden begrijpen die je wilt bereiken.

Hoe vind je de juiste componist?

Een manier om een ​​componist te vinden is door te zoeken naar de namen van de componisten uit eerdere films die je leuk vond. Vaak kun je hun website vinden of contact met hen opnemen via een dienst als MySpace of LinkedIn. Je kunt ook filmfestivals bijwonen, want er zullen ook veel componisten aanwezig zijn voor de geweldige netwerkgelegenheid. Een andere mogelijkheid is om collega-filmmakers te vragen met wie ze in het verleden hebben samengewerkt en hoe dat is gegaan. Vraag zeker aan de componisten die je overweegt hoe ze willen werken – hoeveel herschrijvingen krijg je, willen ze vaak communiceren of willen ze gewoon een kopie van de film die ze een paar maanden later zullen retourneren met een eindscore, wat voor soort licentieregelingen voelen ze zich het prettigst bij het gebruik?

Welk budget heb ik nodig voor een componist?

De kosten voor componisten die aan uw film werken, kunnen variëren van $ 5.000 tot $ 100.000+, afhankelijk van uw muziekbehoeften. De huidige industriestandaard is om 10% van je filmbudget te besteden aan muzieklicenties om zowel bestaande muziek in licentie te geven als nieuwe muziek te laten componeren. Een item dat de kosten bepaalt, is de populariteit en het succes van de nummers of componist die je hebt gekozen. De lagere bedragen van $ 5.000 kunnen u een door de computer gegenereerde compositie opleveren die een ander geluid en gevoel zal hebben dan dat van een live georkestreerd stuk dat u tienduizenden dollars kan kosten. Maak je niet teveel druk, want technologie maakt het steeds gemakkelijker om live instrumenten te synthetiseren en de kosten te drukken om een ​​volledige functie te scoren – ervan uitgaande dat je het niet erg vindt om digitale tracks te gebruiken in plaats van live muzikanten en instrumenten. $ 20.000 tot $ 30, 000 kan je geweldige partituren opleveren met live instrumenten en muzikanten, ervan uitgaande dat er geen fouten of wijzigingen nodig zijn. Onthoud altijd dat u de definitieve muziek “cues” moet goedkeuren voordat u deze verzendt om live opgenomen te worden, anders kan het kostbaar worden als u muziek gaat herschrijven na de definitieve opname. De meeste grote studiofilms vallen in het rijk van $ 25.000 tot $ 50.000 voor componistenvergoedingen. Het is mogelijk om een ​​kleine vergoeding van een paar songwriters ($ 2.500 tot $ 5.000) te betalen om digitale composities te maken en dan verder te gaan met de volledige vergoeding als je besluit die muziek te gebruiken. het kan kostbaar worden als je muziek opnieuw moet schrijven na de laatste opname. De meeste grote studiofilms vallen in het rijk van $ 25.000 tot $ 50.000 voor componistenvergoedingen. Het is mogelijk om een ​​kleine vergoeding van een paar songwriters ($ 2.500 tot $ 5.000) te betalen om digitale composities te maken en dan verder te gaan met de volledige vergoeding als je besluit die muziek te gebruiken. het kan kostbaar worden als je muziek opnieuw moet schrijven na de laatste opname. De meeste grote studiofilms vallen in het rijk van $ 25.000 tot $ 50.000 voor componistenvergoedingen. Het is mogelijk om een ​​kleine vergoeding van een paar songwriters ($ 2.500 tot $ 5.000) te betalen om digitale composities te maken en dan verder te gaan met de volledige vergoeding als je besluit die muziek te gebruiken.

Welk type licentie-opties moet ik nodig hebben?

Moet je echt alle rechten op de muziek in je film hebben? Veel filmmakers raken in de war over licenties wanneer ze een componist inhuren en kunnen de goede afschrikken als ze te veel rechten op de muziek van de componist gaan eisen. De basisitems die u nodig hebt, zijn een synchronisatielicentie om de muziek in uw film te gebruiken. Je moet ook rekening houden met taal in de licentie die het gebruik van het nummer in sequels, prequels, filmreclame, trailers en co-promoties toestaat. Publiceren is een belangrijk onderwerp van gesprek bij het bespreken van de compositie van muziek voor een film. Het nemen van 100% van de publicatie zal veel geld wegnemen van de songwriter van toekomstige royalty’s en zal uw initiële vergoeding verhogen. Als u de songwriter toestaat 25% tot 100% van de muziekuitgeversrechten te behouden, kunt u een lagere vergoeding bedingen voor het gebruik van de compositie in uw film. Een ander punt om te overwegen zijn exclusieve rechten versus niet-exclusieve rechten op de muziek. Met exclusieve rechten kan de muziek alleen aan jou en je film worden gelicentieerd, maar dit kost meer. Sommige films met een klein budget zullen de compositie niet-exclusief in licentie geven tegen een kleine vergoeding, maar de componist behoudt alle rechten op de muziek. Zoals altijd is het het beste om een ​​advocaat te raadplegen om ervoor te zorgen dat u de beste opties voor uw filmcompositielicenties dekt.

Moet ik in de toekomst royalty’s aan songwriters betalen?

Alle songwriters hebben recht op royalty’s voor uitvoeringen wanneer hun muziek in het openbaar wordt gespeeld, zoals in een restaurant, op de radio of op televisie. Films hebben echter op de een of andere manier vermeden om royalty’s voor uitvoeringen te betalen in de Verenigde Staten, ook al zijn theaters ongeveer zo openbaar als je kunt krijgen. Songwriters ZULLEN worden betaald voor hun liedjes die worden gespeeld in films in het buitenland van de uitvoeringsrechtenorganisaties van dat land. U hoeft zich echter geen zorgen te maken, want Amerikaanse filmstudio’s hoeven deze royalty’s niet te betalen. De royalty’s voor uitvoeringen worden betaald door de locatie die de muziek speelt, of het nu gaat om een ​​groot televisienetwerk dat de film laat zien of een klein restaurant dat de soundtrack speelt. Deze podia betalen de drie uitvoeringsrechtenorganisaties een jaarlijkse vergoeding om alle nummers in hun respectievelijke catalogi te spelen, en de rechtenorganisaties betalen vervolgens de songwriters. Wel is het als filmmaker belangrijk om zogenaamde cue sheets goed in te dienen bij de uitvoeringsrechtenorganisaties. Zo weten ze welke songwriters en componisten aan je film hebben gewerkt en hoe je hun muziek hebt opgenomen. Dit zorgt ervoor dat uw componisten in de toekomst goed worden betaald.