Capsulefilmrecensies van het Florida Film Festival 2018

Het 27e jaarlijkse Florida Film Festival, geproduceerd door Enzian Theatre en elk jaar in april door heel Centraal-Florida gehouden, biedt bijna 200 speelfilms en korte films uit landen over de hele wereld, naast beroemde gasten, speciale evenementen, filmforums en feesten. Het festival van dit jaar omvat concurrerende films in verhalende functies en documentaire programma’s, plus speciale vertoningen van voedselfilms, internationale films, middernachtfilms, familieprogramma’s en Florida-films. Hieronder vindt u een selectie van beoordeelde films in verschillende categorieën.

Drie identieke vreemden

In Spotlight-films. Documentaire.

Deze meeslepende documentaire vertelt het verhaal van drie jonge mannen die in New York wonen en op 19-jarige leeftijd leren dat ze een drieling waren die bij hun geboorte van elkaar gescheiden was en door drie verschillende joodse families werd geadopteerd. Hun vreemde reünie – gecombineerd met hun knappe gezichten en extraverte persoonlijkheden – zorgde ervoor dat ze op de voorpagina’s van gedrukte media kwamen en uitgenodigd werden voor talkshows in het hele land. Hun ongelooflijke overeenkomsten werden opgemerkt: ze rookten hetzelfde merk sigaretten, hielden van oudere vrouwen en waren op hun middelbare school worstelteams. Ze werden beste vrienden en woonden samen, en openden zelfs een restaurant genaamd Triplets. Het verhaal neemt een duistere wending wanneer hun drie sets ouders antwoorden beginnen te eisen over waarom de jongens oorspronkelijk gescheiden waren. Een journalist raakt betrokken bij hun zaak en het wordt nog rommeliger. Dit verhaal wordt effectief verteld door middel van enkele nagespeelde scènes, die meer utilitair dan kunstzinnig zijn, maar ze helpen emoties bij de kijker op te roepen. Oude homevideo’s, nieuwsbeelden en actuele interviews met familie, vrienden en onderzoekers werpen enig licht op het mysterie van hun scheiding, maar kijkers – zoals de broers – blijven met vragen zitten als de aftiteling begint. Geregisseerd door Tim Wardle. Met David Kellman, Robert Shafran, Eddy Galland. Looptijd: 96 minuten. MPAA-beoordeling: niet beoordeeld. 4 / 5 Geregisseerd door Tim Wardle. Met David Kellman, Robert Shafran, Eddy Galland. Looptijd: 96 minuten. MPAA-beoordeling: niet beoordeeld. 4 / 5 Geregisseerd door Tim Wardle. Met David Kellman, Robert Shafran, Eddy Galland. Looptijd: 96 minuten. MPAA-beoordeling: niet beoordeeld. 4 / 5

Terug naar Bourgondië

In de zijbalk Voedselfilms. In het Frans, Spaans en Engels met Engelse ondertiteling. Narratieve functie.

Dit oprechte verhalende drama legt de bedwelmende sfeer vast van de Franse wijngaard waar het grootste deel van de film is opgenomen. Jeans vader joeg hem van huis met zijn kille kritiek, en nu tien jaar later trekt zijn vader hem terug. Het tegenbezoek heeft veel meer betekenis dan het vertrek, omdat zijn vader op sterven ligt. Als het leven van zijn vader eindigt, begint Jeans nieuwe leven. De oudste van drie kinderen – die allemaal het huis en de wijngaard in gelijke mate hebben nagelaten – moet beslissen of hij wil blijven, huren of zijn belang in het oude familiebedrijf wil verkopen. Gebruikmakend van deze tijd om zijn gevoelens voor zijn broers en zussen, zijn relatie met zijn vader en de scheiding van zijn vrouw en hun kind te ordenen, wordt Jean geconfronteerd met belangrijke beslissingen, en deze keer kan hij niet zomaar weglopen. Weelderig, rijk en gelaagd, deze film bevat prachtige cinematografie, heerlijke optredens en een verhaal dat de moeite waard is om te vertellen. Geniet ervan met een glas wijn. Regie: Cedric Klapisch. Met Pio Marmai, Ana Girardot, Francois Civil, Jean-March Roulot, Maria Valverde. Looptijd: 113 minuten. MPAA-classificatie: niet geclassificeerd. 4 / 5

Ramen Hoofden

In de zijbalk Voedselfilms. In het Japans met Engelse ondertiteling. Documentaire functie.

Deze verrukkelijke documentaire presenteert ramennoedels op een geheel nieuwe manier voor degenen die niet in Japan wonen, waar een fanatieke cultuur bestaat voor de slurpbare noedels die in deze alledaagse traktatie worden gevonden. Het verhaal draait voornamelijk om Tomito Osamu, een chef-kok die de Best Ramen-prijzen blijft winnen voor zijn unieke bouillon die drie volle dagen stooft voordat hij wordt geserveerd. Om de tiende verjaardag van zijn kleine restaurant te vieren, roept hij de hulp in van twee andere bekende ramenchefs om hem te helpen iets speciaals voor die dag te bereiden. Net zoals zijn ramen een “heksenbrouwsel” van ingrediënten combineert, bevat deze documentaire een beetje van dit en dat. Naast Tomito’s professionele en persoonlijke leven, gluurt de film in andere ramenrestaurants voor tips van hun chef-koks, geeft een geanimeerde geschiedenis van ramennoedels, bezoekt een ramenfestival, en keert dan terug naar het 10-jarig jubileumfeest van het restaurant. Het is een vreemde mengelmoes van ideeën die uiteindelijk voldoening geven. Geregisseerd door Koki Shigeno. Sterren Tomito Osamu. Looptijd: 93 minuten. MPAA-beoordeling: niet beoordeeld. 3,5 / 5

Borg McEnroe

In Spotlight-films. Narratieve functie. In het Engels en Zweeds.

Dit sportdrama begint als karakterstudie van Bjorn Borg (Sverrir Gudnason), het coole gecontroleerde tennisfenomeen uit Zweden. Flashbacks onthullen hoe hij leerde zijn emoties te onderdrukken, die nu zijn poging in 1980 om zijn plaats als de beste tennisser ter wereld te behouden, dreigen te ondermijnen. Uiteindelijk nemen beide mannen het op tegen de opvliegende Amerikaanse tennissensatie, John McEnroe (Shia LaBeouf), en moeten beide mannen hun emoties onder controle houden om hun tegenstander de baas te worden. De twee acteurs lijken perfect geschikt voor hun rollen – zowel emotioneel als fysiek belichamen ze hun vluchtige en atletische karakters volledig. Het achtergrondverhaal over Borg is interessant, net als zijn moeizame relatie met zijn vriendin, en McEnroe’s explosieve driftbuien vestigen zijn persoonlijkheid. Echter, verreweg het meest boeiende deel van deze film is het Wimbledon-kampioenschap, terwijl Borg een recordbrekende vijfde overwinning op rij probeert te behalen. Regie: Janus Metz. Met Shia LaBeouf, Sverrir Gudnason, Stellan Skarsgard. Looptijd: 107 minuten. MPAA-classificatie R. 3,5 / 5

Koning Cohen

In Middernachtfilms. Documentaire.

Deze clip-gedreven documentaire onthult het rauwe, uitbuitende, low-budget genie van schrijver-producent-regisseur Larry Cohen. Hoewel niet veel van zijn jeugd of jonge volwassenheid in de film terechtkwam, is er een korte vermelding dat Cohen oorspronkelijk in stand-upcomedy werkte. Het vermogen tot snel denkende improvisatie bleef hem bij, zelfs toen hij de wereld van comedy verliet en begon te schrijven voor serietelevisie. Na het uitgangspunt en het schrijven van scripts voor meerdere tv-programma’s (waaronder Branded , The Invaders en Coronet Blue ), stapte hij over naar onafhankelijk filmmaken, waar hij een driedubbel koppelteken zou kunnen zijn bij het maken van gewelddadige films, zoals It’s Alive, die echt een klap uitdelen. Vaak fotograferen zonder vergunning, toestemming of verzekering, Cohen is een echte indie die niet graag samenwerkt. Hoewel zijn films en werkstijl grondig worden onderzocht in deze documentaire met interviews met Cohen, andere regisseurs en enkele van de acteurs die in zijn films schitterden, blijven de man en zijn beweegredenen een groot mysterie.