Acteer- en regietips voor filmmakers

Filmmakers die tegelijkertijd kunnen acteren en regisseren in hun films zijn:

  • Een zeer begaafde maar zeldzame soort.
  • Alles, van baanbrekende filmmakers als Orson Welles tot klassieke genresterren als Clint Eastwood.
  • Moderne legendes zoals Spike Lee.
  • Crossover-talenten zoals Lena Dunham.

Hoewel dat een gemakkelijk antwoord kan blijken te zijn (wie kan er tenslotte beter in je geweldige creatie schitteren dan jij?), is het ook een behoorlijke strijd om het voor elkaar te krijgen zonder gek te worden, dus laten we eens kijken naar enkele nuttige hints en tips om je te helpen presteren in beide posities op uw volgende project.

Voltooi het grootste deel van je regie voordat je naar de opnames gaat.

Zoals met de meeste dingen in film- en videoproductie, hoe meer planning je maakt voordat je begint met filmen, hoe beter. Dit geldt vooral als je tegelijkertijd acteert en regisseert. Beide vereisen goede instincten en innovatieve probleemoplossende vaardigheden, maar u kunt het risico verminderen door u aan een strikt productieschema te houden. Doe wat tafellezingen, walkthroughs en repetities wanneer je acteert in scènes die je ook regisseert om alles zorgvuldig gepland en uitgewerkt te krijgen. Als je eenmaal aan de slag bent, zou je idealiter gewoon door de bewegingen moeten gaan.

Gebruik indien nodig een stand-in.

Een andere effectieve techniek om jezelf (en anderen) in situaties te sturen, is het gebruik van een stand-in voor je acterende zelf, zodat je je alleen op het produceren kunt concentreren. Je hebt geen foutloze dubbel nodig voor je stand-in; alles wat je nodig hebt is een live-lichaam om te helpen met technische problemen zoals verlichting, geluidsopname en camerabewegingen. Een replica maakt het ook gemakkelijker om composities, maniertjes en beweging in verschillende omgevingen te zien.

Maak een afspraak met iemand die je kunt vertrouwen.

Om echt tussen twee van zulke cruciale verantwoordelijkheden te springen, heb je een de facto directeur nodig die je kunt vertrouwen. Een AD (assistent-regisseur) kan die persoon zijn als je productie groot genoeg is, maar misschien moet het je DP, Key Grip of een andere acteur zijn voor kleinere shows. Als het iemand is die je vertrouwt en waarmee je een goede relatie hebt, kunnen ze je acteur van commentaar, aantekeningen en begeleiding voorzien, zodat je je karakter behoudt wanneer je moet optreden.

Monitoren zijn zeer nuttig

Een van de meest typische aspecten van het beheersen van jezelf in situaties is dat je niet kunt zien wat je aan het doen bent. Gelukkig heb je camera’s bij de hand. Monitoren worden in dit proces uiterst nuttig, zodat u kunt voorkomen dat u na elke opname met de rest van het team door een zoeker kruipt. U kunt monitoren geactiveerd houden als u meerdere en een mobiele configuratie heeft, zodat u op uw plaats kunt blijven en variaties kunt zien zonder zelfs maar uw sporen te verlaten.

Sta jezelf toe om even de verbinding te verbreken.

Wanneer hij twee hoeden probeert te dragen, is het meest cruciale dat een acteur-regisseur kan doen, zichzelf voldoende tijd te geven om afstand te nemen van de ene voordat hij de andere probeert aan te pakken. Als je even nodig hebt om je opnieuw te concentreren na het regisseren van een scène voordat je in de volgende gaat acteren, ben je geen prima donna. Acteren is al moeilijk genoeg, en het vereist zelfbewustzijn en verfijnde aandacht voor detail die niet vanzelfsprekend zijn. Vertrouw op je vrienden en crew om je te helpen, maar zorg ervoor dat je je best doet in beide posities.